machu picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Tom Franken - WaarBenJij.nu machu picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Tom Franken - WaarBenJij.nu

machu picchu

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

23 Augustus 2015 | Peru, Machu Picchu

Zo, een keertje uitgeslapen en een warme douche met een fatsoenlijke straal (eerste keer, wauw lekker hoor!) en dus ook wel even tijd voor een blog.

Na aankomst in cuzco door een taxi bij het verkeerde hostel afgezet. Dus met al onze bepakking de heuvel af en heuvel weer op op zoek naar het juiste adres. Yes gevonden, oh helaas vol. Dan maar een andere in de buurt. Eenmaal gesetteld een koude douche en de stad in. Echt een mooie stad! Veel koloniale gebouwen (vooral kerken en kathedralen en kloosters) Door de Spanjaarden bovenop de gesloopte inka tempels gezet. Achja anders ook zonde van goed bouwmateriaal zullen we maar zeggen. Dagje de stad wat verkend en op zoek gegaan naar een leuke manier om in drie dagen naar machu picchu te gaan. Hopelijk een van de hoogtepunten van de reis.

De volgende dag was het tijd om sabrina ook eens te laten voelen wat het is om op hoogte een stuk bergop te lopen. Als beloning was bovenop de gigantische inka ruïne sacsahuaman (sexywoman voor de toeristen). Gaaf weer om te zien hoe ze dat hebben kunnen maken en een mooi uitzicht van boven op cuzco. Uiteraard op de foto gegaan net de grootste steen die ik kon vinden. Gidsen en tours te paard vakkundig ontweken en zelf ons plan getrokken. Ohja ook nog even een kudde llama's lastig gevallen voor de broodnodige llamaselfies.

S'middags op de sant pedro markt nog wat alpaca spullen geshopt voor sabrina, churimoya fruit gekocht en gezellig langs de eetkraampjes gelopen met koeienneuzen en monden en ruggenwervels en ander mysterieus voedsel. Daar wou sabrina vlug weg! Bij een kraampje nog even de tas van sabrina laten repareren Door twee handige Peruanen met een naaimachine. Wel makkelijk zo'n marktje waar je alles kunt kopen en laten doen.

De volgende dag was het weer tijd om met een klein rugzakje drie dagen op weg te gaan naar machu picchu. Maar niet voor we eerst wat avontuur beleven en onze bovenbenen teisteren met inka paden (of trappen) bergop. Eerste dag op een mountainbike een berg af sjezen richting subtropisch klimaat (en bloeddorstige muggen) in het dal. Smiddags met een busje naar santa Teresa en ik onderweg nog even wat locals oppikken van het werk naar huis. Daar was het savonds tijd voor wat ontspanning in de hotsprings. Leuke mensen weer ontmoet waarmee we savonds naar de plaatselijke 'club ' zijn geweest. Super hip. Daardoor volgende ochtend wel met een klein katertje het busje in om te gaan ziplinen (tokkelen of kabelbaan zonder hokjes voor de leek). Dat was gaaf! Eerst knikkende knieën uiteraard, vooral ik, maar gelukkig waren er vijf ziplines tussen de bergen (hoog!) Dus daarna helemaal los. Op de kop zonder handen over het dal scherend en als superman of supercondor alsof je echt vliegt. Oef wat een adrenaline allemaal.

Smiddags sloten we bij de sukkels aan die al drie dagen aan het lopen waren om zelf ook de benen maar weer eens te gebruiken. Langs het spoor dwars door de inka jungle naar aguascalientes. Dat is het dorpje aan de voet van machu picchu. Onderweg vingen we al af en toe een glimp op bovenop de berg.

Savonds bij het eten kregen we een verdrietig bericht helaas. Ook via deze weg nog alle sterkte voor de familie en weet dat sabrina en ik ook hier aan jullie en oma denken.

De volgende dag ging het wekkertje weer vroeg en zijn we om 4.20 begonnen aan onze tocht naar boven over de inka trappen in het donker naar machu picchu. Pittig maar het zeker waard. Langzaam kwam de zon op tussen de bergen. Daarna was het aansluiten in de rij en wachten tot machu picchu echt open was. Eenmaal binnen zagen we het prachtige tafereel wat machu picchu en de berg huayna picchu heet. Nog op tijd binnen om de zon over de bergen te zien komen en langzaam de heilige inka stad te verlichten. Het werd wel steeds drukker met mensen, de grootste toeristische trekpleister van peru. Gelukkig zit er een limiet aan (2500 per dag). Over een aantal jaar misschien wel gesloten omdat het gewicht van alle mensen de stad doet wegzinken. Goed dat we er nu zijn dus. Na een korte tour was het tijd voor de tweede beklimming van de dag: machu picchu mountain. Hoog torenend boven de stad was dit weer een garantie voor mooie uitzichten maar ook verzuurde benen na bijna 2 uur stijlen inka trappen. Maar wederom de moeite meer dan waard. Wat een uitzicht! Een grote brand achter een andere berg hulde het dal en machu picchu nog even in rook maar dat trok weer weg. Naar beneden (ook pittig ) nog even zelf rond in machu picchu en dan toch maar het busje terug naar aguascalientes. Dat mog wel na deze dag dachten wij. Toen was het nog even chillen in aguascalientes om savonds de trein en vervolgens busje naar cuzco terug te pakken. Om 2 uur snachts moe maar voldaan terug in het hostel.

Vandaar dus het uitslapen ;)
Nu nog even in cuzco en morgenavond 14 uur lange busrit naar nazca. Daar hopen we met een vliegtuigje over de mysterieuze nazca lijnen te vliegen.

Genoeg gezien en gedaan dus weer en nog genoeg voor de boeg. Hasta luego chicos!

• 24 Augustus 2015 - 09:14

Pierre En Carla:

Ha Sab en Tom,
    Wat hebben jullie alweer veel ondernomen zeg!
    Jullie zijn echte waaghalzen!
    Hopelijk gaan jullie nog veel doen en zien in jullie verdere vakantie.
    Heel veel groetjes en dikke kus van Pap en Mam

• 24 Augustus 2015 - 12:50

Pap:

Hey Tom en Sabrina.
    Wat leuk om weer te lezen wat jullie zoal meemaken ondanks dat het moeilijk is om er vanaf hier een voorstelling van te maken.
    Mooi hoe je alles beschrijft Tom
    Je moet het echt life beleven denk ik.
    Goed dat jullie samen het verdrietige bericht hebben kunnen verwerken en lief dat jullie in gedachte bij de familie zijn zoals je zegt.
    Nou op naar het volgende avontuur.
    Zijn die lijnen niet zogenaamde landingsbanen van buitenaardse wezens of zeg ik nu iets heel doms:)
    Dikke knuffel en kussen van ons en veel plezier samen.
    Pas goed op elkaar he!
    Pap en Debby.
    Xxx

• 24 Augustus 2015 - 13:29

Berni:

Hoi Sabrina en Tom,

Jullie zijn echte avonturiers en waaghalzen.
    Ik hoop dat machu Picchu boven alle verwachtingen was.
    Klinkt in ieder geval allemaal heel spannend.
    Heel veel sterkte nogmaals met oma.
    Ik hoop dat jullie het een plaatsje kunnen geven.
    Verder nog heel veel plezier op jullie vlucht.
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.
    Veel liefs,
    Mam