de pampa´s - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Tom Franken - WaarBenJij.nu de pampa´s - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Tom Franken - WaarBenJij.nu

de pampa´s

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

06 Augustus 2015 | Bolivia, Rurrenabaque

Afgelopen zondag na een half uurtje vliegen met een klein vliegtuigje geland op een piepklein vliegveld midden in de amazone. Ik was in rurrenebaque aangekomen en het verschil met de gebieden waar ik daarvoor was is enorm. Opeens is het 30 graden of meer en extreem vochtig. Mooi om te zien dat het dorpje/stadje omgeven wordt door de jungle en de pampa´s. In het vliegtuig had ik al wat mensen ontmoet die dezelfde tour gingen doen en ik ben maar in hetzelfde hotel ingecheck als zij al hadden geboekt. Een keer een kamertje voor mezelf met badkamer was ook wel eens fijn. Wat duurder dan het hostel in la paz maar ach 14 euro is nog geen vermogen. De rest van de middag en avond heb ik lekker wat rondgehangen in een hangmat in de binnentuin van het hotel en even wat gaan eten in de buurt. Leuk dorpje waar het belangrijkste vervoermiddel de motor of scooter is en overal muziek te horen is.

De volgende ochtend was het tijd voor de tour. Die begon met een saaie, hobbelige tocht per jeep naar een aanlegplaats in de amazone. Toen begon het pas echt. Met een soort motorkano vaarden we door de rivier op weg naar de lodge. Onderweg heb ik echt ontzettend veel dieren gezien! Er waren schildpadden, een hele boel verschillende vogels zoals paradijsvogels, soort reigers, de pampa condor, gieren, een soort eagle en nog veel meer vogels, capibaras waren er. En bijna in iedere bocht lag wel een krokodil (zwarte en gevlekte kaaimannen) met de ogen boven water of languit zonnend op de kant. Heel gaaf om dat zo van dichtbij te zien allemaal. Verder waren er nog brulapen die een hoop kabaal maakten en een groep kleine aapjes (kapucijn aapjes geloof ik) die eens gezellig op de boot kwamen kijken en langs me op de stoel kwamen zitten. Heel grappig. Daarna kwamen we bij de lodge die recht aan het water lag en waar de apen en krokodillen ook gezellig op bezoek kwamen. S´avonds gingen we nog de zonsondergang bekijken en daarna weer de boot in om de kaaimanogen te spotten met zaklampen.

S´nacht was het slapen opgevouwen onder de klamboe luisterend naar de vleermuizen die zonder twijfel binnen waren en de geluiden van weet ik wat voor beesten nog meer.

Volgende ochtend was het vroeg op om ditmaal de zonsopgang te bekijken. Na het ontbijt was het tijd om met laarzen door het water, de modder en het gras van de pampa´s (soort savanne) te ploeteren op zoek naar de anaconda. Helaas voor ons was die niet thuis. Maar we waren al gewaarschuwd dat de kans klein was daadwerkelijk te slagen. S´middags na een kleine siesta was het tijd om het avondeten bij elkaar te vissen. Piranhas moesten op het menu staan. De piranhas hapten gretig maar alleen de tourgids wist er een op de boot te krijgen die groot genoeg was om te eten. Gelukkig was er rekening mee gehouden en hoefden we niet te verhongeren.
Nog voor dat we op de piranhas gingen vissen kwamen we een groepje roze en grijze rivierdolfijnen tegen. Tijd om te zwemmen dus! Geen zwembroek aan omdat het deze dag nog niet op het progamma stond dus maar in de onderbroek dat water in. Nog even terugdenkend aan alle krokodillen en het feit dat we gingen vissen op piranhas in dit zelfde water... Maar het water was lekker en de dolfijnen kwamen graag spelen.
S´avonds was het weer de zonsondergang en een biertje, en daarna lekker eten. De piranha smaakte helemaal niet verkeerd.

Na een betere nacht slapen dan de eerste, met krokodil croco voor de deur, was het al weer tijd voor de laatste ochtend. Dit keer stonden de dolfijnen daadwerkelijk op het programma en we wisten ze ook weer te vinden. Ditmaal netjes in zwembroek weer bij de dolfijnen in het water gesprongen. En nu merkte ik wat anderen de dag ervoor al hadden ervaren: de dolfijnen zijn dol op mensentenen. Je ziet ze niet aankomen van onderen door het bruine water en dan ineens zitten ze aan je tenen te knabbelen. Ze doen het speels maar wel met scherpe tanden! Bij sommigen kwam er zelfs wat bloed aan te pas. Maar het was allemaal goed bedoeld en een leuke ervaring om met die dolfijnen te spelen. Daarna was het helaas al weer tijd om terug te gaan naar rurre. De jeeptocht was weer even afzien. Wel nog een korte stop gemaakt bij een klein boerderijtje en grapefruit recht van de boom gegeten.

Terug in rurre tijd voor een heerlijke echte douche. Alhoewel het douchen in de pampa´s met ´nature water´ wat dus rivierwater is ofzo, ook niet verkeerd was. Met wat mensen van de tour nog gezellig en lekker ergens gaan eten (dunucuabi: vis in bananenblad). Ook weer gebruik gemaakt van de hier overmijdelijke hangmat.

Vandaag is het nationale feestdag en dat was gisteravond al te merken. De plaatselijke marine kwam de basis naast het hotel uit en deed zingend een parade door het dorp, inclusief versierde wagens en lampionnen. Grappig dat ze hier een een marine hebben terwijl bolivia geen enkele toegang tot zee heeft...
Ooit hebben ze dat wel gehad maar bolivia heeft een historie van elke oorlog verliezen die ze met o.a. peru, chili en paraguay hebben gevochten. Maar de marine laten ze zich niet afpakken ondanks een gebrek aan zee. Gewoon zo doorgaan bolivianen, laat ze je hobbies niet afpakken.

Vandaag weer de vlucht terug naar la paz die nu zou vertrekken maar even wat vertraging heeft. Dus weer terug naar hoogte en koude nachten. Ik had graag meteen door naar copacabana aan het titicaca meer gewilt maar vanwege de nationale dag zitten de hostels en hotels daar vol of kosten een vermogen. Daarom ga ik zaterdag pas. Dus vandaag en morgen weer even in la paz kijken wat er nog te ontdekken valt.

Adios amigos, tot de volgende

• 06 Augustus 2015 - 19:59

Berni:

Hoi,

Wat een geweldige belevenis !
    Discovery Chanel kan hier niet aan tippen.
    Al die interessante dingen in het echt beleven nu.
    Dit is vast en zeker een reis die je nooit meer zult vergeten.
    Kun je nu makkelijker aan schoenen komen? Immers een paar maatjes kleiner
    Dankzij de dolfijnen en de piranha's.
    Nog heel veel plezier op je volgende avonturen.

Liefs,
    Mam

• 06 Augustus 2015 - 23:28

Carla:

Hoi Tom,
    Wat maak jij veel mee zeg! Geweldig!
    We zijn benieuwd naar de mooie foto's als je terug bent.
    Nog een fijne week in Bolivia.
    Groetjes Pierre en Carla

• 07 Augustus 2015 - 15:02

Papa:

Hi kerel.
    Wat een ervaringen allemaal.
    Je moet ogen tekort komen geloof ik.
    Veel plezier in La Paz de komende dagen en op naar het volgende avontuur.
    Jeeh jonge wat een vakantie.
    Schrok je niet van dat gepeuzel aan je tenen,:)
    En zwemmen terwijl je weet wat er allemaal onderwater leeft.
    Ben je nog wat ziekjes of is het weer gezakt en kan je ook van het eten en drinken genieten zoals piranha's en andere exotische lekkernijen.
    Nou jonge we horen je wel weer en een stevige omhelzing van me.

Liefs van mij en Debby.

• 07 Augustus 2015 - 15:37

Sabrina:

Wauw schatje! Wat ben ik jaloers. je maakt echt dingen mee die je nooit meer zal vergeten! Echt geweldig. Vooral die dolfijnen! En die krokodillen voor de deur iek :p.
    Tot over iets minder dan een week!
    Xxx

• 07 Augustus 2015 - 17:10

Irene:

Wat gaaf wat je allemaal meemaakt Tom! Wel eng al die beesten haha! Leuk om je verhalen te lezen, schuilt toch een beetje een journalist in je ;)
    Geniet ervan en veel plezier straks samen :)

Groetjes,
    Irene

• 07 Augustus 2015 - 17:38

Kelly:

Weer een geweldig mooi verhaal!
    Om nooit te vergeten inderdaad!

Nemen ze je niet meer af. :).

Geniet ze!

Groetjes kelly.Q

• 07 Augustus 2015 - 19:47

Dorry:

Dit klinkt wel erg spannend allemaal, ik ben blij dat wij gewoon in Zeeland zitten.
    Geniet nog van de komende week alleen en daarna gezellig samen verder. Veel plezier!!