dag 1 en 2 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tom Franken - WaarBenJij.nu dag 1 en 2 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tom Franken - WaarBenJij.nu

dag 1 en 2

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

26 Juli 2015 | Bolivia, La Paz

Buenas dias amigos,

Na het inchecken gisteren vlug een warme douche gepakt en daarna voelde ik me toch weer een stuk beter. Dus ik dacht ik loop een eind de stad in om wat te verkennen en te pinnen en eten etc. Nou dat ging prima tot ik uiteraard een klein beetje verdwaald raakte.. Dat krijg je met mijn richtingsgevoel. Dus toen was het opeens een hele wandeltocht terug naar het hostel. En daar was ik behoorlijk uitgeput en ziek van (hoogtziekte). Dat krijg je als je uit de lage landen komt en dan naar een van de hoogste steden van de wereld gaat.. Dus de rest van dag 1 stond verder weer in het teken van uitrusten en vroeg te bed.

Wel heb ik nog een tour geboekt voor aankomende dinsdag. Ik pak dan maandagavond de bus en dan is het drie dagen een jeeptiocht door de salar de uyuni (mega grote zoutvlakte) en omgeving. Zin in!

Dag 2 begonnen met een gratis pannenkoek ontbijtje. Nog steeds moe en last van de hoogte maar ben toch maar weer wat gaan doen. Eerst een wasserette opgezocht en daar wat kleren afgegeven. Vervolgens door naar de teleferico (kabelbaan). Van daaruit een prachtig uitzicht over de stad en de omliggend besneeuwde toppen. ook over een grote cemetario gekomen waar in een soort barakken de urnen tot flathoogte op elkaar zijn gestapeld. Bovenop was een grote markt waar werkelijk alles te koop was. Zomaar wat voorbeelden: kleren, schoenen, fruit, kip, hele karkassen van weet ik wat voor beesten autos en autoonderdelen, dvds, mutsen, voetbalshirts en ga zo maar door. Kortom alles.

Zo is het overigens in de hele stad. Waar we in Helmond op zaterdag wel eens een marktje hebben staan bestaat deze hele stad uit uitgestrekte kilometers markt, 7 dagen lang. Het hele leven speelt zich hier op straat af. De armoede is zichtbaar maar het is toch totaal niet deprimerend maar juist kleurrijk en een en al bedrijvigheid. Het drukke verkeer wat overal mag komen bestaat vooral uit een soort mini-vans die toeterend door de straten gaan en waar iedereen op elke hoek van de straat kan instappen en uitstappen.

Op de betreffende markt wat gegeten met de locals die aanschoven. Ze vorgen vanalles bij het bestellen maar ik verstond het niet allemaal dus zei ik maar overal si op. Uitkomst een bord vol met twee gebakken vissen (forel geloof ik) drie verschillende soorten aardappels, soort witte bonen en nog vanalles wat ik niet weet wat het is. Ik frat alles met huid en schil op tot ik zag dat de bolivianen bij mij op tafel vanalles eraf haalden en weggooiden. Dat ben ik ook maar gaan doen.. Hopelijk raak ik niet aan de dunnepoepos van dat eten op de markt. Maarja hoort bij het avontur he :p. Het was wel lekker trouwens dat visje! En leuk om wat te buurten met de bolivianen aan tafel. De vrouw in klederdracht uiteraard. Helaas is mijn spaans zo slecht, gelukkig kan ik wel allerlei geluidjes maken en gebaren om mezelf begrijpbaar te maken.

Toen dacht ik terug te gaan met de kabelbaan maar die ging uiteraard nog maar tot halverwege.. Dus dat werd weer een lange wandeling inclusief wat verdwalen. Maar gelukkig wel beter op voorbereid en veel gestopt en water gedronken. En ach zo zie je nog eens wat van een stad.

Helaas te laat terug voor de chollitas wrestling wat echt heel geinig schijnt te zijn. google of youtube het maar eens.Maar misschien komt dat zondag nog wel als ik dan eventueel hier terug ben.

Ik probeer er nog wat fotos op te zetten zo.
Voor nu Adios!

  • 26 Juli 2015 - 23:04

    Sabrina:

    Wat een leuk verhaal mop. Ik moet echt lachen om dingen die je schrijft. Zie je daar al helemaal zitten en overal Si op zeggen, dat zou ik ook doen :P. En weer alles zo maar op gegeten (denk aan die garnaal bij lounge 8 hahaha).
    Maar ik ben super jaloers op je. Het klinkt als een super super mooie reis nu al, en ik heb denk ik wel een aardig beeld van de stad.
    Heel veel plezier nog schat, ik kijk uit naar al je verhalen en foto's :) X

  • 26 Juli 2015 - 23:26

    Pierre En Carla:

    Hoi Tom, wat heb jij al veel meegemaakt in die paar dagen zeg!
    Kijk inderdaad maar uit wat en hoe je het eet.

  • 26 Juli 2015 - 23:38

    Kelly:

    Leuk verhaal weer :D. Go your gang!
    We horen het wel weer. :D

    En die 'si' van jou reminds me of the 'oui' van mij

  • 27 Juli 2015 - 09:07

    Berni:

    Hoi,

    Wat maak jij in korte tijd veel mee.
    Zo proef je wel de echte cultuur van Bolivia.(letterlijk en figuurlijk)
    Ik hoop dat het allemaal goed valt.
    Kijk uit voor de poeperietes op de markten.
    Volgens mij wel een hele belevenis.
    Leuk dat je op deze manier veel contact maakt met de locals.
    Ik ben benieuwd naar je excursie.
    Verdwaal niet te vaak want dat kost veel energie.
    Veel plezier verder nog. Tot het volgende verslag.
    Ik ben benieuwd.

    Liefs,
    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Na een autovakantie en een treinrace door Europa langzaamaan het reizigersvirus te pakken gekregen. Deze zomer daarom het vliegtuig in en op avontuur in Bolivia en Peru! Eerst 3 weken solo en dan 3 weken vergezeld door mijn betere helft Sabrina.

Actief sinds 18 Juli 2015
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 5027

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 07 September 2015

Bolivia y Perú

Landen bezocht: