Al weer een week in Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tom Franken - WaarBenJij.nu Al weer een week in Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tom Franken - WaarBenJij.nu

Al weer een week in Peru

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

18 Augustus 2015 | Peru, Cuzco

Zoals de titel zegt ben ik al weer een week in Peru. En dat zonder verslag! Steeds geen tijd of geen internet ter beschikking gehad. Dus nu een verslag van een hele week maar zal het wat korter houden.

Puno was mijn eerste stop in peru, nog steeds aan hetzelfde titicaca meer. Geen prachtige stad en het meer ook niet zo mooi te zien als aan de boliviaanse kant. Tijd voor mij om eens wat bij te komen. Eerste dag daarom niet veel te melden. 2de dag een middagje naar sillustani geweest. Een heuvel temidden van een meer waar oude beschavingen en als laatste de inca's hun belangrijkste personen begraafden. Dat met steeds groter wordende torens en steeds beter gebouwd. Die van de inca's zijn gemaakt van hele grote stenen die zonder cement naadloos op elkaar aansluiten. Duurde zo'n 12 jaar om zo'n toren te maken. Daardoor waren er maar 2 in gebruik genomen in de inca tijd want toen kwamen de Spanjaarden de boel verstieren.

Onderweg gestopt bij een dorpje waar Hoe kan het ook anders een of ander feest aan de gang was. Iedere dag wat te vieren hier. Voor ons toeristen was er de kans even bij de traditioneel levende mensen te kijken en wat eten te proeven. Waaronder Quinoa brood en aardappels met klei. Die klei is een soort natuurlijke maagbeschermer voor gifstoffen uit de 3000 verschillende aardappel soorten in peru (!). Vervolgens wel de bedoeling even een souvenirtje te kopen of een fooi achter te laten natuurlijk. Er liepen ook nog wat alpaca en lama's rond. Inmiddels heb ik alle 5 kameelachtigen in zuid-Amerika gezien.

Volgende ochtend vroeg naar de bus maar die was er niet omdat het sneeuwde. Geduld dus even op de proef gesteld maar uiteindelijk rond 10 uur een bus kunnen pakken naar arequipa. De eerste moderne stad die ik tegen ben gekomen en daarmee ook meteen de verplichte Mac enzo. Mooi centrum met een groot plein en kathedraal, druk toeterend verkeer overal (zebrapaden voor de sier) en overal de misti en andere vulkanen boven de stad uit torend.

De volgende ochtend was het weer vroeg om sabrina op te halen. Die had het gelukkig ook gehaald en dus zijn er weer samen! Vanaf nu staat dit blog dus onder supervisie van de nieuwe vaste redacteur van het ed.

Sabrina vond de stad toch wat minder modern maar was vooral even in schok door het verkeer hier. Stad samen wat verkend en lekker gegeten en savonds samen geproost op de reis samen. Meteen de eerste kennismaking voor sabrina met de gebruikelijke parades want ook hier weer wat te vieren. De hele week dat de stad bestaat ofzo. 2de dag naar een franciscaans klooster even cultureel doen en genieten van het uitzicht op de vulkanen. Daarna door naar een museum waar de bevroren maagd juanita tentoongesteld staat. Een van de Door de inca's geofferde kinderen die bovenop een vulkaan is gevonden in 1995. Perfect bewaard! Gezicht en al te zien van het kleine meisje, waarschijnlijk met de gefermenteerde drank Chicha in hogere sferen gebracht en met een klap op het hoofd aan de berggoden geofferd. Vooral akelig voor sabrina die maar steeds bang was dat ze zou bewegen, ik vond het vooral wel heel interessant om te zien.

Daarna tijd voor een korte wandeling naar een uitkijkpunt en vervolgens weer gestuit op een parade met muziek en ezels en cowboys. Harstikke leuk totdat een gehaaide .... de telefoon van sabrina weghaalde. Balen natuurlijk en de rest van de dag was aangifte doen en zaken regelen. Erg vervelend allemaal.

De volgende nacht ging het wekkertje om half 3! Tijd voor de colca canyon. En dat was prachtig zeg. De diepste canyon ter wereld met daarbinnen een subtropisch klimaat. We hebben de indrukwekkende condors van dichtbij rond zien glijden op de warme lucht. Vervolgens was het een paar uur afdalen naar de bodem, even de voeten rusten in de ijskoude colca rivier en nog even omhoog aan de andere kant om onze homestay te bereiken. Daarna lekker uitrusten en wat eten. Volgende dag weer een wandeling langs wat dorpjes en uitleg over de planten en kruiden en hoe de mensen leven. Ik was mijn telefoon vergeten wat resulteerde in een solo sprint bergop en bergaf om die te halen en vervolgens weer de groep in te halen die ondertussen doorgingen. Oef! Pittig.

Smiddags was daar de beloning na een lange wandeling toen we in de oase aankwamen waar we gingen overnachten! Maar niet voor een lekkere duik in het zwembad, chillen bij de rivier, lekker eten, een potje voetbal en het happy hour aan de bar. Vervolgens was het in het pikkedonker opstaan en inpakken om aan de klim naar boven te beginnen. Om 8 uur sochtends hadden we al 3 uur bergbeklommen nog voor het ontbijt! Zware klim maar voelde ook heel goed en wederom prachtige uitzichten. De verder dag was het langzaamaan met de bus richting arequipa om onderweg nog als Japanners overal te stoppen voor een fototje. Nog de wilde vicunas (kameelachtigen) gespot.

Terug in arequipa alweer vlug tijd om de nachtbus te pakken naar cuzco, onze volgende bestemming. Daar nu dus aangekomen met onze luxe bus en eindelijk weer een douche na 4 dagen en wifi voor dit blog.

Oef tog weer een lang verhaal ook al is het beknopt. Maarja veel gezien en gedaan weer in een week. Nu cuzco verkennen en iets gaan verzinnen voor het volgende meerdaagse avontuur richting machu picchu!

Tot de volgende mensen!
Foto's zijn op de een of andere manier bij het vorige verslag terecht gekomen

• 18 Augustus 2015 - 21:16

Carla:

Hoi Sabrina en Tom,
    Wat mooi geschreven weer.
    Fijn dat jullie weer bij elkaar zijn en de vakantie samen kunnen voortzetten.
    Al veel gezien zeg in een paar dagen.
    Sabrina jammer van je telefoon maar er zijn ergere dingen moet je maar denken er komt wel een nieuwe.
    Veel plezier in Cuzco.
    We kijken alweer uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes xxxxxxxx Pap en Mam van Sabrina

• 19 Augustus 2015 - 11:35

Berni:

Hoi saampjes,

Fijn dat jullie elkaar weer gevonden hebben.
    Weer een geweldig verslag van de week.
    Zo kunnen we de sfeer van daar ook weer een beetje proeven.
    De eindredactie is ook vast en zeker in goede handen.
    Zo te lezen hebben jullie al heel wat kilometers afgelegd samen,
    Maar zeker de moeite waard.
    Nog veel plezier op jullie nog komende avonturen.

Veel liefs,
    Mam