chollitas en tiwanaku - Reisverslag uit Tiwanaku, Bolivia van Tom Franken - WaarBenJij.nu chollitas en tiwanaku - Reisverslag uit Tiwanaku, Bolivia van Tom Franken - WaarBenJij.nu

chollitas en tiwanaku

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 Augustus 2015 | Bolivia, Tiwanaku

Terug in La Paz ben ik maar meteen weer druk aan de gang gegaan. Eerst maar eens een wasje draaien na het door de modder ploeteren in de pampa´s. Niet alles is er even schoon uitgekomen maar het gaat even om het idee..
Het was donderdag en dat betekent chollitas wrestling in la paz. Daar had ik al eens eerder van gehoord maar steeds net gemist alleen nu lag het inschrijfformulier klaar dus maar meteen gedaan. Eerst nog even naar de busterminal om een tourtje te boeken voor de volgende dag naar Tiwanaku en opnieuw een bus naar Copacabana, ditmaal zaterdagochtend, morgenochtend vroeg dus.

Het chollita wrestling was heel komisch. Velen van jullie zullen wel het amerikaanse nepworstelen kennen met een hoop show, hulk hogan ken je misschien wel. Nou zoiets was het maar dan ook met vrouwen in traditionele kledij, de zogenaam de cholas of chollitas. Heb me rotgelachen.
Daarna nog een paar pints gedronken in de bar van het hostel en wat gebuurt met een engelsman. Goeie tips weer voor de verdere reis, altijd handig. Kom steeds mensen tegen die al ergens geweest zijn waar ik heen ga en daar doe ik mooi mijn voordeel mee.

De volgende was het weer vroeg omdat ik opgehaals werd voor de Tiwanaku tour. Heel toevallig zat in de bus hetzelfde duitse stel als dat ik in de pampa´s tour had ontmoet. Zij hebben morgen ook weer dezelfde bus naar copacabana.
Tiwanaku zal ik even uitleggen, het is een grote archeologische opgraving met bijbehorend museum. Tiwanaku was een grote, rijke en ver ontwikkelde beschaving die nog voor de inca´s leefden. Beetje de tijd van de oude grieken maar ze hebben het veel langer volgehouden. Interessant om daar verhalen over te horen en te zien hoe zij grote tempels en piramides bouwden en goud zilver platinum en brons gebruikten. Hier had ik al dingen van gezien in een van de museums in la paz. Leuk om die dingen te zien en dat er nog veel rituelen en gebruiken van over zijn gebleven in het huidige bolivia en nog te zien zijn hier in de straten van la paz. Helaas voor de Tiwanaku´s kwam er een grote klimaatverandering die hun beschaving teniet deed. Op het eind offerden ze mensen en kinderen ipv lama´s voor een beetje regen maar het mocht niet baten. Twee overlevende broers stichtten later de inca beschaving die vervolgens de spanjaarden tegenkwamen. De spanjaarden vonden de Tiwanaku ruines en plunderden het goud en andere metalen. Zo, stukje geschiedenis. Niet zeggen dat je hier niks leert
Het achter de gids aanhoppen vond ik wat minder, daar word ik een beetje simpel van. Maar verder prima uitstapje.

Bij terugkomst nog ergens wat gaan eten in La Paz (vrij goedkoop maar helaas ook smakeloos) en nog een biertje in de bar. Nu word het weer langzamerhand bedtijd voor mij. Morgen weer op weg naar een nieuwe bestemming met nieuwe belevenissen.

Tot de volgende dus maar weer. Hasta Luego

  • 08 Augustus 2015 - 06:09

    Sabrina:

    Jij bent echt lekker bezig! Dat worstelen moet echt hilarisch zijn geweest. Het is ook zo leuk om je verhalen te lezen.
    Veel plezier ook weer op de volgende tour :) geniet ervan en doe voorzichtig! Xxx

  • 08 Augustus 2015 - 22:59

    Berni:

    Zo leer je inderdaad nog eens wat over de geschiedenis.
    Ik dacht altijd dat de inca's eerst waren.
    Weer wat geleerd.
    Lijkt me ook geweldig om een keer zo'n worstelpartij te zien.
    Wel alvast heel veel plezier bij het volgende tripje.

    Groetjes,
    Mam


  • 10 Augustus 2015 - 11:05

    Papa:

    Lieve Tom

    Wat ga je goed zeg!
    Ook leuk om zoveel verschillende mensen te ontmoeten lijkt me.
    Nog een paar mooie dagen in het mooie Bolivia en dan op naar Peru .
    Zal ook weer prachtig zijn en heerlijk samen met je "betere helft " :) zoals jezelf zegt.
    Zal ook fijn zijn om samen zo'n ervaring te kunnen delen.
    Lieve groetjes van ons en nog veel moois .
    Ga jij ook goed Sabrina..?
    Goede reis jullie 2 en tot horens ,
    Xxx Pap en Debby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Na een autovakantie en een treinrace door Europa langzaamaan het reizigersvirus te pakken gekregen. Deze zomer daarom het vliegtuig in en op avontuur in Bolivia en Peru! Eerst 3 weken solo en dan 3 weken vergezeld door mijn betere helft Sabrina.

Actief sinds 18 Juli 2015
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 5013

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 07 September 2015

Bolivia y Perú

Landen bezocht: